Szukaj
  • Brak produktów w koszyku
Czy mozna kawe w ciazy

Mamo, czy możesz pić kawę?

Do której grupy należysz?

Mam wrażenie, że kobiety w ciąży i mamy karmiące dzielą się na dwie, często skrajne grupy. Te które nie chcą nawet w tych odmiennych stanach powąchać kawy i te, które przeczytały gdzieś, że można – więc jak można to piją. Absolutnie nie chce osądzać, sama jestem totalną kawoszką, która piła kawę w ciąży i podczas karmienia. Chcę Ci przedstawić tylko fakty na temat kawy i kofeiny. 

FAKTY DOTYCZĄCE KOFEINY

  • Jej głównym źródłem w diecie jest kawa, herbata, napoje typu cola i napoje typu energetyki. 
  • Działanie kofeiny polega na pobudzeniu ośrodkowego układu nerwowego
  • Jest uważna za najczęściej spożywaną substancję psychoaktywną na świecie
  • Jej umiarkowane spożycie nie wnosi negatywnych skutków zdrowotnych dla człowieka (jako umiarkowane spożycie naukowcy określają dawkę 400 mg dziennie – u dorosłego człowieka)
  • Kofeina dość szybko wchłania się z przewodu pokarmowego, maksymalne stężenie we krwi osiąga po 30-120 minutach od spożycia
  • Przenika barierę krew- mózg, przechodzi przez łożysko do płodu i płynu owodniowego, do mleka kobiecego, do spermy
  • Nie kumuluje się w organizmie
  • U dorosłych metabolizowana przez wątrobę, tylko 1-5 % wydalana z moczem, czas rozpadu połowicznego kofeiny u dorosłego to 3-7 h
  • U niemowląt 6-9 miesięcy czas rozpadu wydłużony 2-3 x, 85% wydalane z moczem (mała ilość enzymów wątrobowych)
  • U kobiet w ciąży ze względu na zmiany hormonalne czas rozkładu kofeiny także wydłużony 2-3 x
  • Palenie papierosów przyspiesza rozpad kofeiny
  • Stosowanie doustnych metod antykoncepcji wydłuża czas rozpadu kofeiny

WPŁYW NA CIĄŻĘ I LAKTACJĘ

  • eksperymenty (na zwierzętach) wykazały, że przy dawce 10-30 mg/kg/dzień kofeiny możemy spodziewać się niższej masy urodzeniowej dziecka, skrócenia długości ciała, zwiększenia liczby poronień i martwych płodów 
  • w badaniach nie stwierdzono działania karcinogennego i teratogennego (w skrócie działania rakotwórczego) kawy czy herbaty
  • w badaniach nie wykazano zmian rozwojowych dzieci, których matki przez okres ciąży spożywały napoje i produkty z kofeiną (w dozwolonej dawce)
  • dzieci matek, które nadużywały kofeiny miały odnotowane rozszczepy wargi, wady kończyn, przegrody komorowej serca, zespół Downa. 
  • kofeina w nadmiernej ilości wpływa negatywnie na pracę serca płodu (zmniejsza rytm serca, zwiększa liczbę oddechów )
  • nadmierne spożycie kofeiny (ponad 600 mg/dzień) wiąże się ze zwiększeniem ryzyka utraty płodu, niską masą urodzeniową, przedwczesnym porodem
  • Food and Drug Administration zaliczyło kofeinę do grupy B- oznacza to, że substancja może być stosowana w ciąży jedynie w przypadku konieczności, natomiast Australijski Komitet Oceny Leków uznał, że kofeina zalicza się do grupy C- substancja może być zażywana w ciąży, w przypadku gdy korzyść matki przewyższa potencjalne zagrożenie dla dziecka
  • kofeina przechodzi do mleka matki 
Oficjalne stanowisko ekspertów europejskich jest takie, że  spożycie 200-300 mg kofeiny dziennie (odpowiednik 2- 3 filiżanek kawy) nie wpływa negatywnie na niemowlęta. Jest to dawka dziesięciokrotnie mniejsza niż używana w badaniach, które nie wykazały negatywnego wpływu na niemowlęta. 

TOKSYCZNOŚĆ KOFEINY I UZALEŻNIENIE

  • Tolerancja w tym wypadku oznacza taką (zwiększoną) dawkę kofeiny, która spowoduje pożądany efekt działania (pobudzenie)
  • Regularne spożywanie kofeiny prowadzi do rozwoju (zwiększenia) tolerancji – w efekcie może spowodować uzależnienie. 
  • Regularne spożywanie przez dorosłych dawki 300-1000 mg kofeiny dziennie może powodować zmniejszenie rytmu serca
  • Uzależnienie od kofeiny – może się objawiać psychicznie i fizycznie – pojawiają się : lęk drżenie rąk, drażliwość, pobudzenie, tachykardia, nudności, wymioty, biegunka
  • Odstawienie kawy- przy odstawieniu kofeiny u osób uzależnionych prowadzi do osłabienia, bólów głowy, senności, lęku, drażliwości, mamy objawy grypopochodne (takie objawy trwają 2-9 dni)

PODSUMOWANIE

Reasumując. Nie stwierdzono negatywnego wpływu dla kobiet w ciąży, matek karmiących i ich płodu/ niemowlaka/ dziecka przy małych dawkach kofeiny. (2-3 słabe kawy maksymalnie). Trzeba pamiętać, że przy kawie wszystko zależy od sposobu parzenia- kawa z ekspresu ciśnieniowego będzie zawierała więcej kofeiny niż zwykłe zalanie kawy mielonej wodą i zaparzenie. Dobrze jest też mieć na uwadze, że do bilansu dziennego kofeiny trzeba wliczyć także herbatę i kakao (czekoladę). Czekolada mleczna będzie zawierała mniej  kofeiny niż gorzka. 

LITERATURA:

– Regina Wierzejska, „Kofeina- powszechny składnik diety i jj wpływ na zdrowie”

– Halina Bojarowicz, Małgorzata Przygoda, „Kofeina. Część II. Kofeina a ciąża. Możliwość uzależnienia oraz toksyczność. Zastosowanie kofeiny w farmacji i kosmetologii”

– Małgorzata Wiśniewska – Łowigus, Przemysław Drobik, „Zagrożenia związane ze spożywaniem kofeiny w ciąży”

– Zasady rekrutacji dawczyń mleka kobiecego, rozdział 3.1.3 „Kofeina”



Jeśli podobał Ci się ten wpis, szukasz podobnych treści zapisz się do newslettera!
Otrzymasz dostęp do publikacji na temat żywienia dzieci, darmowych przepisów, wyzwań.

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityka prywatności i informacje RODO

Proszę czekać, trwa zapisywanie....

Dziękuję za zapis!

Zostaw komentarz