Szukaj
  • Brak produktów w koszyku
Dziękuję Było Pyszne dieta dla mózgu

Dieta dla Twojego mózgu

Życie we współczesnym świecie stało się bardzo wymagające. Stres, szybki rytm dnia, brak czasu na odpoczynek i zła dieta negatywnie wpływają nie tylko na naszą sprawność fizyczną, ale również na naszą wydajność intelektualną oraz odporność centralnego układu nerwowego. Nauka już dawno udowodniła ścisłą zależność pomiędzy dietą, a zdrowym i optymalnym działaniem mózgu. Mowa tu o dobrej pamięci, zdolności koncentracji, kojarzenia i przyswajania nowych informacji – jakże ważnych umiejętności w wysoce konkurencyjnym i zabieganym świecie. Wymieńmy najważniejsze składniki odżywcze, które odgrywają kluczową rolę we wspomaganiu pracy naszego mózgu oraz jak produkty bogate w ich zawartość mogą być smacznie przyrządzone.

Witaminy z grupy B oraz nienasycone kwasy tłuszczowe

Niezbędnymi składnikami do sprawnego funkcjonowania mózgu są niacyna (witamina B3), cholina (witamina B4) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe (głównie Omega-6 i Omega-3). Te ostatnie należą do składników budulca tkanki mózgowej. Ich niedobór powoduje ogólne osłabienie wszystkich funkcji kognitywnych. Bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są rośliny i oleje roślinne oraz tłuste ryby morskie. Poza nasionami siemienia lnianego, olej z oliwek i łosoś to jedne z najlepszych naturalnych źródeł kwasów Omega-3. Jeśli jesteśmy przy rybach to warto też podkreślić wysoką zawartość niacyny w tuńczyku, ale też i w ziarnach zboża oraz roślinach strączkowych, takich jak fasola czy groch. W kwestii smaku, łatwo znaleźć setki rozmaitych przepisów na przyrządzanie łososia, jak i ryb w ogóle, nie mówiąc już o całej gamie wybornych potraw i przekąsek z roślin strączkowych (na przykład Dahl, hummus, czy zupy fasolowe).

Wiedzę na temat zbawiennego wpływu zbilansowanej diety na funkcjonowanie mózgu stosują w praktyce osoby, których praca polega na maksymalnym wykorzystaniu zdolności intelektualnych i analitycznych. Na przykład wielu profesjonalnych szachistów unika jedzenia produktów (m.in. białego pieczywa), szkodzących koncentracji i wydajnemu myśleniu, a podczas turniejów trzymają się dość ścisłej diety, składającej się głównie z warzyw i ryb. Węgierska arcymistrzyni szachów Judit Polgár przyznaje, że podczas turniejów jej dieta składa się głównie z surówek i owoców morza, rozłożonych na zaledwie dwa posiłki dziennie.

Opcja wegetariańska

Mimo faktu, że ryby i mięso stanowią pewne źródło wielu istotnych składników odżywczych, równie dobrze można znaleźć ich odpowiedniki w formie roślinnej. Oprócz roślin strączkowych, nasiona dyni są nie tylko bogatym źródłem cynku, który chroni nasz mózg przed kumulacją toksyn, ale także magnezu, który odgrywa kluczową rolę w naszym metabolizmie. Do ziaren należy dołączyć również orzechy, które są nie tylko smaczne, ale i bogate w wymienione składniki. Orzeszki ziemne zawierają mnóstwo niacyny. Migdały poza witaminami z rodziny B oraz sporą ilością białka, zawierają też przeciwutleniacze, które chronią nasze komórki (w tym neurony) przed uszkodzeniem. Orzechy włoskie, poza kwasami Omega-3, zawierają też kwas alfa-linolenowy, który wpływa na rozwój komórek nerwowych.

Może nie jest przypadkiem, że wielu wybitnych ludzi z historii, jak i tych współczesnych, znanych ze swoich zdolności umysłowych, minimalizowało spożycie mięsa lub je całkowicie wykluczało ze swojej diety. Do tego grona zalicza się między innymi jeden z najsłynniejszych greckich filozofów i matematyków Pitagoras, czy ekscentryczny i wybitny fizyk oraz inżynier Nicola Tesla. Wśród bardziej współczesnych to enigmatyczny matematyk Alexander Grothendieck, charyzmatyczny założyciel Apple’a Steve Jobs, filozof Peter Singer, mistrz świata z 2017 r. w szachach szybkich Viswanathan Anand, czy mistrz świata w pokerze Daniel Negreanu (uznany w 2014 za mistrza dekady).

Uwaga na kawę

Pomimo tego, że kawa jest dobrym i powszechnie dostępnym stymulantem układu nerwowego, niestety ma też swoje wady. Wypłukuje z organizmu (podobnie jak alkohol) wiele niezbędnych mikroelementów, takich jak witaminy z rodziny B oraz magnez, które, jak już wiemy, są niezbędne do właściwego funkcjonowania mózgu oraz całego organizmu. Ponadto, nadmiar kawy osłabia koncentrację, a więc warto zastąpić ją Yerbą Mate lub chociażby zieloną herbatą.

Dziękuję Było Pyszne dieta dla mózgu


Jeśli podobał Ci się ten wpis, szukasz podobnych treści zapisz się do newslettera!
Otrzymasz dostęp do publikacji na temat żywienia dzieci, darmowych przepisów, wyzwań.

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityka prywatności i informacje RODO

Proszę czekać, trwa zapisywanie....

Dziękuję za zapis!

Zostaw komentarz