Szukaj
  • Brak produktów w koszyku

Dieta kobiety w ciąży. Czyli tego Ci nie wolno, tego lepiej nie jedz…

Pamiętam jak mi mówili już na studiach medycznych o naczelnej zasadzie „nie szukajcie porad medycznych u wujka Google”. I ja generalnie nie szukam nigdy. Ale kiedy zaszłam w ciąże postanowiłam sobie wpisać magiczne słowa w wyszukiwarce „dieta kobiety w ciąży”. I otworzyłam puszkę pandory. Po pół godziny uznałam, że przez najbliższe dziewięć miesięcy powinnam być o chlebie i wodzie, bo zalecenia na forach dla kobiet w ciąży przekreślają większość sensownych dla mnie produktów. Oczywiście ironizuję troszkę, ale prawda jest taka, że jak nie masz o tym pojęcia, nie masz medycznego wykształcenia, albo chociaż podstaw z tego zakresu to nie wiesz co czynić ze swoim życiem. Komuś trzeba zaufać. To ja powiem wprost. nie ufajcie tym wpisom na tych super „mądrych” forach dla mamusiek.

Styl życia kobiety i sposób odżywiania znacząco wpływa na prawidłowy rozwój płodu. Już nie raz wspominałam Wam, że dbanie o żywienie dziecka zaczynamy na poziomie płodowym, kiedy to możemy zacząć „programować” jego zdrowe odżywianie. Także dla kobiety nie bez znaczenia jest to co je. W ciąży ( na różnych jej etapach) zwiększa się zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Oczywiście nie jest prawdą powiedzenie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Powinna jeść dla dwójki.

Czy kobieta w ciąży musi zmieniać swoją dietę?

Nie! Oczywiście o ile była ona prawidłowa. Powinna spożywać posiłki pełnowartościowe, obfite w kwasy omega 3 i 6, witaminy, białko, węglowodany. Należy wystrzegać się tłuszczy trans. Pamiętaj o odpowiedniej ilości błonnika i piciu odpowiedniej ilości płynów. Zalecana dawka wody to przynajmniej 2 litry wody na dobę.

Czego nie możesz jeść i pić w ciąży?

  • ALKOHOL – w każdej postaci, gdyż etanol jest toksyną, której organizm płodu/ dziecka nie potrafi metabolizować
  • Sery na bazie mleka NIEPASTERYZOWANEGO czyli np pleśniowe. Zwróć uwagę na składy, bo w Polsce jest sporo firm, które produkują takie z pasteryzowanego, więc nie musisz sobie tych odmawiać. Niepasteryzowane przetwory mleczne i samo mleko może być źródłem listeriozy.
  • SUROWE JAJKA I MIĘSO- jako potencjalne źródło zakażeń toksoplazmozą i listeriozą
  • SUROWE RYBY (miłośniczki sushi mogą jeść je, ale w wersji wege lub z rybą dobrze zgrillowaną)
  • RYBY WĘDZONE NA ZIMNO

Przyznaj myślałaś, że jest tego więcej?

Czego warto unikać w ciąży?

Tego czego warto unikać nie będąc w ciąży – czyli fast foodów, słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych, produktów wysokoprzetworzonych. Uważaj też na kofeinę. Tutaj dokładnie opisałam to zagadnienie

Co można jeść w ciąży?

WSZYSTKO POZA WYŻEJ WYMIENIONYMI PRODUKTAMI.

Możesz jeść pikantne potrawy, pozwalać sobie na owoce morza, ryby poddane obróbce cieplnej, Możesz jeść cynamon, używać przypraw. Wcale Twoja dieta nie musi być lekkostrawna. Istnieje wiele mitów w naszym społeczeństwie na temat ograniczeń żywieniowych dla kobiet w ciąży. Warto szerzyć wiedzę zgodną z wytycznymi, bo powielanie starych schematów może powodować braki odżywcze w diecie przyszłych mam.



Jeśli podobał Ci się ten wpis, szukasz podobnych treści zapisz się do newslettera!
Otrzymasz dostęp do publikacji na temat żywienia dzieci, darmowych przepisów, wyzwań.

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityka prywatności i informacje RODO

Proszę czekać, trwa zapisywanie....

Dziękuję za zapis!

Zostaw komentarz